dijous, 28 de febrer del 2013

Punt de partida


En relació al meu punt de partida en relació a la valoració de  les meves competències professionals, pot ser el següent:

1.       Autonomia en l’aprenentatge


Em considero una persona bastant independent en el procés d’aprenentatge, procuro fer les meves notes al temari, organitzar un pla d’estudi, apuntar els dubtes que tinc en relació a les assignatures i demanar-les als mestres, consultar i relacionar altres fonts d’informació, etc. Durant aquests tres anys he intentat vincular-me molt en els meus estudis, sobre tot, perquè m’apassionen i m’interessen molt les noves metodologies educatives. En aquest punt, vull destacar la col·laboració de les meves companyes que han contribuït en el meu procés d’aprenentatge.


2.       Reflexionar sobre el seu propi procés d’aprenentatge


Ara que la meva actuació és com a observadora, m’interessa molt  quin tipus d’estratègies utilitza la meva tutora a l’aula, i a partir d’aquí, compara-ho amb la teoria que hem vist fins ara. De moment, tinc molt de dubtes en referència a una bona actuació educativa, ja que tot s’hauria de poder justificar i no hi ha una actuació única favorable, sinó que hi ha moltes variants. Hem de pensar que tots els infants són diferents i el que li funciona a un, tal vegada a un altre no anirà bé, per això, m’interessa nodrir-me de totes aquestes experiències educatives, i així, anar conformant el meu bagatge. Estic comprovant que no hi ha una fórmula única d’actuació, per això, quants més exemples pugui observar, m’ajudaran per arribar a saber, quines pràctiques són més recomanables que unes altres, i el per què.

No cercar fórmules úniques en la pràctica educativa. Estic vivint un moment d’inseguretat, de no saber ben bé quina és la millor actuació, i m’adono que no hi ha una única manera d’actuar, sinó que hi ha pràctiques més afavoridores que altres. En ocasions, em sembla que cerc una única resposta vàlida i tal vegada, això ja és un error. Em fa falta centrar la meva actuació considerant tot el context, no només centrar-me en un sol aspecte d’un determinat esdeveniment.
També em fa falta saber destriar la descripció de la reflexió personal. Saber diferenciar la part descriptiva, sense emetre judicis personals. En moltes ocasions, quan faig el diari de pràctiques m’adono de què enlloc de descriure, escric la meva opinió personal. He de millorar en aquest aspecte.

3.       Analitzar i reflexionar sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil


En aquests moments puc dir que en el centre educatiu on realitzo les meves pràctiques, veig molta relació entre la pràctica i la teoria. Encara no he pogut aprofundir la relació entre la documentació i l’organització de tot el centre, però em sembla que tot està justificat als documents. Esper aviat poder consultar-los amb més cura. 


4.       Analitzar i reflexionar sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge

Encara no he comparat concretament una determinada pràctica en relació a un determinat autor o metodologia. La metodologia d’aquesta escola segueix el model pedagògic de les escoles de Reggio Emilia, a més de les aportacions de la Dra. Emmi Pickler, però encara no he fet la comparació en relació a les pràctiques que duen a terme amb aquestes referències. Però a partir de l’observació del centre i de les pràctiques que s’hi duen a terme, puc dir que és un fet, encara que em queda justificar-ho amb fonts. He de saber perquè fan una determinada activitat enlloc d’una altra, quins objectius i quines competències volen treballar amb els infants; i intentar esbrinar quins són aquests a partir de la meva observació i implicació, fer relacions entre la part pràctica i la teoria educativa. He de demanar més a la meva tutora del per què de les pràctiques que duem a terme, observar quines estratègies empra en relació als infants, etc.


5.       Reflexionar sobre el procés de millora


El projecte de millora no estava concretat en aquesta escola, però a partir de la nostra observació i les aportacions de les mestres, hem arribat a concretar el nostre projecte de millora: en l’espai d’exterior de l’escola. Encara no hem començat a cercar informació al respecte, però sí que tenim determinades les necessitats del per què és necessari confeccionar un projecte de millora en aquest centre en relació a l’espai exterior.



Segons Philippe Perrenoud hi ha deu noves competències per ensenyar. El meu punt de partida en relació a aquestes és el següent:


1.  Organitzar i animar situacions d’aprenentatge


En aquesta escola on realitzo les meves pràctiques es prioritza pel desenvolupament de l’infant de manera autònoma, les mestres organitzen l’espai, el temps, el material, etc... i a partir d’aquí, en les experiències educatives que s’hi donen, l’autèntic protagonista és l’ infant, la mestra actua com a observadora, com a figura seguritzant i com a mediadora de l’aprenentatge. Em fa falta saber organitzar situacions d’aprenentatge, però tinc clar que perquè l’aprenentatge sigui realment significatiu, l’infant ha de ser el seu propi constructor del seu aprenentatge.He d’aprendre estratègies i recursos per incrementar la curiositat dels infants en el seu procés d’aprenentatge. En algunes de les actuacions que he realitzat a l’escoleta, m’adono que em falta saber motivar als infants en relació a una determinada activitat. Voldria aprendre a no forçar als infants a realitzar una determinada activitat que jo he programat, perquè a l’infant no l’interessa en aquell moment. En aquest moments jo em demano: el deixo de banda a aquest infant? intent negociar amb ell, a veure si podem arribar a un acord? Canvio d’activitat? Són situacions que em provoquen inseguretat i em fan dubtar en la meva actuació.



2.      Gestionar la progressió dels aprenentatges

Pel que vaig observant el paper de la mestra no només és d’observadora de l’aprenentatge dels infants, sinó que pren decisions a favor de què l’assimilació d’aquests sigui un fet. Prendre decisions no és una tasca fàcil, em fa falta determinar quines podrien ser aquestes i sentir-me més participativa en elles.


3.      Elaborar i fer evolucionar els dispositius de diferenciació

 És evident que el més fàcil és oferir una metodologia educativa en un context globalitzat, és a dir, ensenyar a tots per igual. Però la realitat és una altra, cada infant té el seu propi ritme en l’aprenentatge. Individualitzar en cada un dels infants que ens puguem trobar dins les aules, ho considero molt difícil, sé que l’ideal és concretar en cada cas, però encara no sé fins a quin punt puc donar resposta a cada una de les seves demandes, sense que ningú es senti apartat.



També he d’aprendre a focalitzar la mirada en aquells moments d’observació, és difícil deixar de mirar els esdeveniments que realitzen els infants, i centrar-me en aquell tret o tema que vulgui observar aquell dia. Em resulta difícil destriar allò que vull observar, hi ha moment que vull abastar tot el que veig, que al final no concret el meu focus. En principi tinc clar allò que he  d’observar, però després m’adono que la meva atenció va a altres bandes. He de treballar aquesta competència. 

4.      Implicar als alumnes en els seus aprenentatges i en el seu treball

En aquest punt, cal diferenciar els objectius del currículum i la importància d’assolir aquelles competències que realment són necessàries. Suposo que es molt difícil saber que és el que realment interessa a l’infant d’acord a la seva edat, en relació a aquells aprenentatges que hauria d’anar adquirint. Una cosa que tinc clara és que l’infant ha de ser protagonista del seu aprenentatge, però em manca en saber com provocar-los curiositat en el seu procés d’aprenentatge, donat que en aquestes edats encara es comuniquen molt poc i és difícil saber que es el que els inquieta.



 5.   Treball en equip

Considero que un bon ambient de treball és imprescindible tant per l’aspecte personal com professional. El treball en equip hauria d’esser un premissa d’actuació en totes les escoles. Si la diversitat en les aules és sinònim de riquesa, s’hauria de considerar el mateix en relació al treball en equip. Al llarg d’aquests tres anys he treballat amb diferents persones, és una tasca difícil, però gràcies a la implicació dels diferents membres, puc dir que han estat i són experiències molt enriquidores. En l’Escoleta de Sencelles, aquesta és una premissa d’actuació, el primer dia ja ens varen dir que totes les mestres són iguals d’importants, que tot es consulta i qualsevol dubte intenta ser aclarit de forma conjunta. De moment, no he viscut cap situació de conflicte en relació amb les mestres, però amb respecte es pot tractar qualsevol tema que pugui inquietar a algú.


He de treballar més en relació a tenir més present les aportacions dels altres. I un altre aspecte que hauria de millorar és en relació a saber delegar tasques en els altres. En ocasions enlloc de recolzar-me en el treball en equip, he assumit més tasques de les que em pertocaven i m’he atabalat. Per això, hauria d’aprendre a delegar i a confiar més en els altres.


6.    Participar en la gestió de l’escola


A partir de la meva experiència en aquesta escola, puc dir que això és un fet, no des de la meva actuació, sinó per la naturalesa de gestió d’aquesta. L’Escoleta és municipal i està gestionada per la Cooperativa “Els Dos Pous”, que està formada per cinc mestres que hi fan feina, cada una té la seva pròpia competència, però no hi ha ningú sobre l’altre. De moment, les meves companyes i jo tenim la funció d’observadores, però ja des del primer dia, les mestres volen saber de les nostres aportacions per millorar el seu projecte. Encara considero que es molt prest per donar la meva opinió en relació a la gestió del centre, però agraeixo l’oportunitat que ens donen per ser escoltades. L’altre vam fer una reunió de claustre i vaig intervenir en unes quantes ocasions, m’agrada sentir-me partícip de l’escola.


7.   Informar i implicar als pares


No he assistit a cap reunió de pares, però pel que veig pel funcionament d’aquesta escoleta, els pares estan ben assabentats dels seus trets d’identitat. No sé com reaccionaré si algun dia he de participar en una reunió de pares, però suposo que amb esforç i perseverança, són trets que em defineixen bastant,  es pot superar qualsevol obstacle que s’hi pugui presentar.

Aprendre estratègies per poder defensar la realització d’una determinada activitat, envers una altra. Per exemple, la utilització del joc com a font d’aprenentatge, al llarg de la carrera ens han insistit de la importància de la seva utilització com a instrument d’aprenentatge, però encara avui dia hi ha molts de pares que volen rebre les fitxes al final de cada semestre, com a prova del procés d’aprenentatge del seu fill. M’agradaria donar a conèixer la utilitat del seu ús, i no crear confusió. Parlo del joc com a exemple, de la mateixa manera m’agradaria donar a conèixer els principis que defineixen l’educació actual.
Tenir present els recursos i les estratègies de comunicació a l’hora de dirigir-me als pares. Som una persona bastant tímida i introvertida, em costa donar-me a conèixer. Sé que per desenvolupar aquesta professió s’han de superar certes barreres personals, per això, hauria de treballar més en aquesta competència. Les pràctiques, em poden donar l’oportunitat de realitzar-ho.


8Utilitzar les noves tecnologies


Penso que la utilització de les noves tecnologies és important en les escoles, però no ho considero imprescindible, sobre tot en aquestes edats. Els infants viuen en un món real, no virtual. Estic d'acord en què ofereixen molts avantatges en relació a l’accés a la informació, i això, facilita molt el procés de recerca, però els aprenentatges més essencials no hi són a les TIC, com poden ser l’autonomia o la socialització. Crec que el mestre les pot emprar com a complement en el procés d’aprenentatge, però mai com a únic instrument. Em convindria augmentar el meu bagatge en la utilització de les noves tecnologies, i a l’hora, nodrir-me dels beneficis del seu ús, en aquesta professió. Ara que començo a col·laborar en la programació d’activitats m’he adonat que moltes de les idees són fruit d’aportacions d’altres mestres que ho expliquen als seus blocs, pel que veig, és molt interessant compartir idees, experiències, etc. per innovar en la tasca educativa.


9.  Afrontar els deures i els dilemes ètics de la professió


Crec que això és essencial en aquesta professió. Primer de tot, un s’hauria d’auto avaluar en relació a això, ja que actuarem com a model educatiu. No hi ha moments més educables que altres, tot moment és educatiu, i per això, l’actuació del mestre hauria de ser el més cuidada possible. 

Em fa falta treballar aquesta competència,  a ser més conscient de la meva influència en l’educació respecte als infants. Hi ha moments de pressa, d’acumulació de tasques, etc. on els infants enlloc de gaudir d’aquest moment educació, perceben pressió i pressa per part de l’adult, aquesta no és una imatge massa recomanable pels infants. A la teoria ens diuen que hem de respectar els ritmes diferenciats dels infants, per això em demano: hem de respectar aquest ritme en tots els moments del dia? Hem d’establir prèviament un determinat horari en benefici de l’infant o de l’adult?  Per exemple, en el moment d’higiene abans del berenar, hi ha un temps per que els infants vagin al bany i es rentin les mans, doncs, si un infant tarda més temps que un altre, que he de fer en aquesta situació? És convenient que li ajudi o el deixo al seu ritme? Necessito analitzar i reflexionar en relació als esdeveniments que estic vivint a l’escoleta i com és la meva actuació davant d’aquestes situacions.


10.   Organitzar la pròpia formació continua

De cada vegada considero més important la continua formació del mestre, o de qualsevol professional. Tenim al nostre abast molta informació, la fluïdesa d’aquesta és sorprenent, els canvis socials són una realitat, etc. per tot això, el mestre hauria d’estar en constant procés d’aprenentatge. Jo mateixa, a partir de la meva experiència laboral en aquella escoleta, reconec que moltes coses han canviat: la utilització del joc com a font d’aprenentatge, la observació del mestre com a instrument de millora en les futures propostes educatives, etc. tot plegat, m’ha descobert una nova concepció de l’educació. Abans, considerava que el joc era com un recurs d’activitat pels infants perquè després poguessin descansar millor; ara ho considero com una font importantíssima de molts d’aprenentatges abans ignorats. El bagatge d’un mestre penso que mai acaba d’estar complert, perquè com deia Loris Malaguzzi: “Els mestres i les mestres no van a l’escola a ensenyar, sinó a aprendre; principalment de la cultura que tots els nens i nenes posseeixen”. Així, reflexionar ens permet entendre com aprenen els infants.


Justificació de les etiquetes:


1.2: m'interessa observar, reflexionar i valorar sobre quins elements justifiquen una bona actuació professional. I a partir d'aquí, augmentar el propi bagatge com a futura mestra.

2.1: identifico els meus punts forts i punts febles en relació a les meves capacitats i competències professionals.
2.2: contrasto les pràctiques observades amb les pròpies creences personals. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada