Avui és dilluns, estem
a dia 18 de febrer de 2013, és el meu primer dia de pràctiques a l’Escoleta
Municipal “Els Molins” de Sencelles. Estic a l’aula de 2-3 anys, la meva tutora
és na Imma, en aquesta classe hi ha 11 infants.
A les 9h quan he arribat a l’aula, els
infants estaven jugant lliurament amb les joguines que tenen a l’aula. En
aquest moment, la tutora m’ha dit que ara realitzen joc lliure mentre tots els
infants van arribant a l’escola acompanyats, la majoria, per un dels seus
pares. Na Imma a dos pares els hi ha dit qui era jo, ells m’han mirat i m’han
saludat, jo he fet el mateix. Cada infant jugava amb el que volia: tenen peces
de fusta per fer construccions, cotxes de plàstic de diferents colors, contes,
guies de tren de fusta i trens de fusta amb imant, poden saltar damunt dels
matalassos (n’hi ha dos dins aquesta aula), tenen un mirall a la seva alçada i
tenen animals de plàstic dins una capça. Després han recollit les joguines, han
cantant la cançó de “l’arraconar” i ens hem disposat a fer el Bon Dia.
Cada infant ha agafat el seu coixí, ens hem assegut en rotllana. Na
Imma m’ha presentat al grup classe, els ha dit que jo som na Cati, els ha
recordat que van parlar de mi el divendres i que avui ja vindria a classe. Després, hem cantat la cançó del “Bon dia”, a continuació, na Imma
ha saludat a cada un dels infants dient: bon
dia ...! (i el seu nom), mirant-los als ulls, donant-los la mà i esperant
la seva resposta. Després hem cantat la cançó dels “dies de la setmana”, i na
Imma ha col·locat la fotografia del grup-classe al mural on hi ha els dies
apuntats en unes cartolines de diferents colors, avui l’hem posada a la cartolina
del dilluns, aquesta cartolina és rodona i de color lila.
Després el protagonista de la setmana,
en N., amb l’ajuda de la capça del bon dia ha repassat a veure quins infants
han vingut a la classe i qui no. Ho fan mitjançant una capça on hi ha
fotografies dels infants, cada fotografia està aferrada en una forma geomètrica
i amb un color diferent. Aquesta peça està plastificada i darrera té un velcro
per enganxar-ho al mural. En un racó de l’aula tenen una làmina amb el dibuix
d’una escola i l’altra és una casa. El protagonista
diu el nom de l’infant de la fotografia, i la mestra a més, li demana de quin
color és la peça, i de quina forma és. A continuació, li dóna la peça a
l’infant que ha anomenat, i aquest, l’aferra a la làmina de l’escola. Avui tots
han vingut a classe. Després hem mirat quin temps feia a fora, la tutora ens
feia les indicacions corresponents per poder esbrinar quin temps fa avui: es mouen els arbres?, plou o neva?, hi ha
núvols?, fa sol?,... finalment a partir de les verbalitzacions dels infants
hem dit que avui hi havia núvols a fora, i en un mural on hi ha diferents
fotografies dels temps, na Imma ha mogut la fletxa que indica el temps que fa
avui, en aquest moment, hem cantat la cançó de “Quin temps fa?” A continuació,
cada infant ha col·locat el seu coixí a l’estora i ens hem disposat a anar al
bany, per després berenar.
A
partir de la meva observació del meu primer dia, ja puc començar a relacionar
la teoria amb la pràctica. Esbrinar quines estratègies utilitza la mestra per
captar l’atenció dels infants, algunes d’aquestes són: la mirada, la veu, la complicitat, el gest, etc... Cada una d'aquestes estratègies la mestra les va utilitzar per poder captar l'atenció dels infants.
A partir de les cançons, la mestra treballa els hàbits en una situació quotidiana; treballa les habilitats socials i comunicació (en aquest cas la salutació); treballa continguts matemàtics, en aquest cas les formes geomètriques: a partir de la manipulació i l’observació dels infants; augment del vocabulari; l’autonomia a l’hora de verbalitzar quin temps fa, etc.
A partir de la bona actuació de la mestra, podem observar la riquesa educativa en aquest moment del bon dia, i podem treballar molts dels objectius del currículum d’Educació Infantil, alguns d’ells són: afavorir la construcció de la pròpia imatge de l’infant de forma positiva, valorar les opcions i opinions dels infants, aprendre a conviure en un ambient social, treballar l’autonomia a partir de rutines diàries, adquirir progressivament els hàbits d’organització, atenció, iniciativa, etc...
Em sembla que l’organització d’aquest moment està molt ben estructurat i organitzat, pel que afavoreix l’aprenentatge dels infants i la seguretat de saber que farem a continuació, els infants es mostren molt participatius tant a l’hora de cantar les cançons com a l’hora de fer la rotllana. Per altra banda, la mestra dóna temps suficient perquè els infants vagin entrant a les aules i a esperar que tothom sigui present en el ritual del bon dia. El moment d’entrada afavoreix que els pares puguin entrar dins les aules i acomiadar-se tranquil·lament del seu fill, i a més, poder parlar amb la mestra i saludar a altres companys del seu fill.
Penso que no hi ha un sol objectiu en aquesta sessió, si he de destacar-ne algun pot ser: treballar el domini lingüístic dels infants. Per què cada infant és partícip en la sessió, en tot moment, a partir de les seves verbalitzacions. En ocasions, la mestra ha demanat a un infant en concret, i en altres moments ha proposat dubtes en general, i els infants han anat contestant.
Justificació de les etiquetes:
1.2: identifico les passes que realitza la mestra com a bona pràctica, donat que els infants evolucionen en el propi procés d'aprenentatge.
1.4: per acabar amb la descripció de la situació observada arribo a conclusions a partir de la meva observació, comparant la teoria amb la pràctica.
4.1: identifico en les pràctiques, el marc teòric que les justifiquen, a partir de la descripció d'aquest moment.
4.2: identifico la bona pràctica de la mestra i la implicació dels infants en aquesta situació.
A partir de les cançons, la mestra treballa els hàbits en una situació quotidiana; treballa les habilitats socials i comunicació (en aquest cas la salutació); treballa continguts matemàtics, en aquest cas les formes geomètriques: a partir de la manipulació i l’observació dels infants; augment del vocabulari; l’autonomia a l’hora de verbalitzar quin temps fa, etc.
A partir de la bona actuació de la mestra, podem observar la riquesa educativa en aquest moment del bon dia, i podem treballar molts dels objectius del currículum d’Educació Infantil, alguns d’ells són: afavorir la construcció de la pròpia imatge de l’infant de forma positiva, valorar les opcions i opinions dels infants, aprendre a conviure en un ambient social, treballar l’autonomia a partir de rutines diàries, adquirir progressivament els hàbits d’organització, atenció, iniciativa, etc...
Em sembla que l’organització d’aquest moment està molt ben estructurat i organitzat, pel que afavoreix l’aprenentatge dels infants i la seguretat de saber que farem a continuació, els infants es mostren molt participatius tant a l’hora de cantar les cançons com a l’hora de fer la rotllana. Per altra banda, la mestra dóna temps suficient perquè els infants vagin entrant a les aules i a esperar que tothom sigui present en el ritual del bon dia. El moment d’entrada afavoreix que els pares puguin entrar dins les aules i acomiadar-se tranquil·lament del seu fill, i a més, poder parlar amb la mestra i saludar a altres companys del seu fill.
Penso que no hi ha un sol objectiu en aquesta sessió, si he de destacar-ne algun pot ser: treballar el domini lingüístic dels infants. Per què cada infant és partícip en la sessió, en tot moment, a partir de les seves verbalitzacions. En ocasions, la mestra ha demanat a un infant en concret, i en altres moments ha proposat dubtes en general, i els infants han anat contestant.
A partir de la proposta d'aquesta activitat, els infants van aprenent coses cada dia amb la intervenció de recolzament per part de la mestra, per exemple, en el reconeixement de les formes geomètriques. Els
infants realitzen aquest moment cada dia. Cada infant verbalitza el que sap a
partir dels dubtes plantejats per la mestra, els infants van contestant a partir del què
saben. Com que és una activitat repetida, els infants van assimilant el seu
contingut respectant el seu ritme. Si un infant no respon, tal vegada el pròxim dia, pugui contestar sol o amb l’ajuda
d'un company.
En relació a l'aprenentatge dels infants, a partir de propostes com aquestes, la mestra vol potenciar
l’autonomia dels infants, augmentar el seu bagatge lingüístic, aprendre les
normes de socialització, treballar continguts matemàtics a partir de l'observació de les formes geomètriques, etc. Penso que aquest moment del dia, no té estructurats el compliment d'uns determinats continguts, sinó que a partir d'aquesta pràctica es poden treballar molts d'aquests, de manera globalitzada i significativa.
Penso
que pràctiques com aquesta, ajuden a assolir els objectius marcats per la
mestra, en aquesta ocasió, ho vaig poder comprovar perquè els infants actuaven
de manera autònoma a partir de les verbalitzacions de la mestra, els infants
sabien en tot moment cada una de les parts que consta aquest ritual del Bon
dia. Primer agafen els coixins, després s'asseuen en rotllana, la mestra ens
saluda a cada un de nosaltres i nosaltres responem, etc. Penso que cada infant
sap el que han de fer en aquest moment, perquè sempre es realitza de la mateixa
manera. Ho vaig saber, perquè els infants ho feien tot sense la necessitat de
dir-los res, per exemple a l’hora de fer la rotllana, ells ja saben que en el
moment que la mestra diu: "agafeu els vostres coixins i farem el Bon
dia", ells ja saben que faran, agafen els coixins i fan la rotllana ells sols. Això els hi dóna confiança en ells
mateixos i en la mestra, i saben en tot moment que vindrà després de cada
actuació de la mestra. No obstant, aquest moment del Bon dia, pot admetre
altres incorporacions per part de la mestra, per exemple en una altra ocasió,
la mestra enlloc de parlar del protagonista de la setmana (perquè no
va venir a classe), va dedicar aquest moment per contar un conte.
Justificació de les etiquetes:
1.2: identifico les passes que realitza la mestra com a bona pràctica, donat que els infants evolucionen en el propi procés d'aprenentatge.
1.4: per acabar amb la descripció de la situació observada arribo a conclusions a partir de la meva observació, comparant la teoria amb la pràctica.
4.1: identifico en les pràctiques, el marc teòric que les justifiquen, a partir de la descripció d'aquest moment.
4.2: identifico la bona pràctica de la mestra i la implicació dels infants en aquesta situació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada