dimecres, 6 de març del 2013

Observació d'aula: el Bon dia


Avui és dilluns, estem a dia 18 de febrer de 2013, és el meu primer dia de pràctiques a l’Escoleta Municipal “Els Molins” de Sencelles. Estic a l’aula de 2-3 anys, la meva tutora és na Imma, en aquesta classe hi ha 11 infants.
A les 9h quan he arribat a l’aula, els infants estaven jugant lliurament amb les joguines que tenen a l’aula. En aquest moment, la tutora m’ha dit que ara realitzen joc lliure mentre tots els infants van arribant a l’escola acompanyats, la majoria, per un dels seus pares. Na Imma a dos pares els hi ha dit qui era jo, ells m’han mirat i m’han saludat, jo he fet el mateix. Cada infant jugava amb el que volia: tenen peces de fusta per fer construccions, cotxes de plàstic de diferents colors, contes, guies de tren de fusta i trens de fusta amb imant, poden saltar damunt dels matalassos (n’hi ha dos dins aquesta aula), tenen un mirall a la seva alçada i tenen animals de plàstic dins una capça. Després han recollit les joguines, han cantant la cançó de “l’arraconar” i ens hem disposat a fer el Bon Dia.



Cada infant ha agafat  el seu coixí, ens hem assegut en rotllana. Na Imma m’ha presentat al grup classe, els ha dit que jo som na Cati, els ha recordat que van parlar de mi el divendres i que avui ja vindria a classe.  Després,  hem cantat  la cançó del “Bon dia”, a continuació, na Imma ha saludat a cada un dels infants dient: bon dia ...! (i el seu nom), mirant-los als ulls, donant-los la mà i esperant la seva resposta. Després hem cantat la cançó dels “dies de la setmana”, i na Imma ha col·locat la fotografia del grup-classe al mural on hi ha els dies apuntats en unes cartolines de diferents colors, avui l’hem posada a la cartolina del dilluns, aquesta cartolina és rodona i de color lila.
Després el protagonista de la setmana, en N., amb l’ajuda de la capça del bon dia ha repassat a veure quins infants han vingut a la classe i qui no. Ho fan mitjançant una capça on hi ha fotografies dels infants, cada fotografia està aferrada en una forma geomètrica i amb un color diferent. Aquesta peça està plastificada i darrera té un velcro per enganxar-ho al mural. En un racó de l’aula tenen una làmina amb el dibuix d’una escola  i l’altra és una casa. El protagonista diu el nom de l’infant de la fotografia, i la mestra a més, li demana de quin color és la peça, i de quina forma és. A continuació, li dóna la peça a l’infant que ha anomenat, i aquest, l’aferra a la làmina de l’escola. Avui tots han vingut a classe. Després hem mirat quin temps feia a fora, la tutora ens feia les indicacions corresponents per poder esbrinar quin temps fa avui: es mouen els arbres?, plou o neva?, hi ha núvols?, fa sol?,... finalment a partir de les verbalitzacions dels infants hem dit que avui hi havia núvols a fora, i en un mural on hi ha diferents fotografies dels temps, na Imma ha mogut la fletxa que indica el temps que fa avui, en aquest moment, hem cantat la cançó de “Quin temps fa?” A continuació, cada infant ha col·locat el seu coixí a l’estora i ens hem disposat a anar al bany, per després berenar.


A partir de la meva observació del meu primer dia, ja puc començar a relacionar la teoria amb la pràctica. Esbrinar quines estratègies utilitza la mestra per captar l’atenció dels infants, algunes d’aquestes són:  la mirada, la veu, la complicitat, el gest, etc... Cada una d'aquestes estratègies la mestra les va utilitzar per poder captar l'atenció dels infants. 
A partir de les cançons, la mestra treballa els hàbits en una situació quotidiana; treballa les habilitats socials i comunicació (en aquest cas la salutació); treballa continguts matemàtics, en aquest cas les formes geomètriques: a partir de la manipulació i l’observació dels infants; augment del vocabulari; l’autonomia a l’hora de verbalitzar quin temps fa, etc. 

A partir de la bona actuació de la mestra, podem observar la riquesa educativa en aquest moment  del bon dia, i podem treballar molts dels objectius del currículum d’Educació Infantil, alguns d’ells són: afavorir la construcció de la pròpia imatge de l’infant de forma positiva, valorar les opcions i opinions dels infants, aprendre a conviure en un ambient social, treballar l’autonomia a partir de rutines diàries, adquirir progressivament els hàbits d’organització, atenció, iniciativa, etc... 
Em sembla que l’organització d’aquest moment està molt ben estructurat i organitzat, pel que afavoreix l’aprenentatge dels infants i la seguretat de saber que farem a continuació, els infants es mostren molt participatius tant a l’hora de cantar les cançons com a l’hora de fer la rotllana. Per altra banda, la mestra dóna temps suficient perquè els infants vagin entrant a les aules i a esperar que tothom sigui present en el ritual del bon dia. El moment d’entrada afavoreix que els pares puguin entrar dins les aules i acomiadar-se tranquil·lament del seu fill, i a més, poder parlar amb la mestra i saludar a altres companys del seu fill. 

Penso que no hi ha un sol objectiu en aquesta sessió, si he de destacar-ne algun pot ser: treballar el domini lingüístic dels infants. Per què cada infant és partícip en la sessió, en tot moment, a partir de les seves verbalitzacions. En ocasions, la mestra ha demanat a un infant en concret, i en altres moments ha proposat dubtes en general, i els infants han anat contestant. 


A partir de la proposta d'aquesta activitat, els infants van aprenent coses cada dia amb la intervenció de recolzament per part de la mestra, per exemple, en el reconeixement de les formes geomètriques. Els infants realitzen aquest moment cada dia. Cada infant verbalitza el que sap a partir dels dubtes plantejats per la mestra, els infants van contestant a partir del què saben. Com que és una activitat repetida, els infants van assimilant el seu contingut respectant el seu ritme. Si un infant no respon,   tal vegada el pròxim dia, pugui contestar sol o amb l’ajuda d'un company.



En relació a l'aprenentatge dels infants, a partir de propostes com aquestes, la mestra vol potenciar l’autonomia dels infants, augmentar el seu bagatge lingüístic, aprendre les normes de socialització, treballar continguts matemàtics a partir de l'observació de les formes geomètriques, etc. Penso que aquest moment del dia, no té estructurats el compliment d'uns determinats continguts, sinó que a partir d'aquesta pràctica es poden treballar molts d'aquests, de manera globalitzada i significativa.

Penso que pràctiques com aquesta, ajuden a assolir els objectius marcats per la mestra, en aquesta ocasió, ho vaig poder comprovar perquè els infants actuaven de manera autònoma a partir de les verbalitzacions de la mestra, els infants sabien en tot moment cada una de les parts que consta aquest ritual del Bon dia. Primer agafen els coixins, després s'asseuen en rotllana, la mestra ens saluda a cada un de nosaltres i nosaltres responem, etc. Penso que cada infant sap el que han de fer en aquest moment, perquè sempre es realitza de la mateixa manera. Ho vaig saber, perquè els infants ho feien tot sense la necessitat de dir-los res, per exemple a l’hora de fer la rotllana, ells ja saben que en el moment que la mestra diu: "agafeu els vostres coixins i farem el Bon dia", ells ja saben que faran, agafen els coixins i fan la rotllana ells sols. Això els hi dóna confiança en ells mateixos i en la mestra, i saben en tot moment que vindrà després de cada actuació de la mestra. No obstant, aquest moment del Bon dia, pot admetre altres incorporacions per part de la mestra, per exemple en una altra ocasió, la mestra enlloc de parlar del protagonista  de la setmana (perquè no va venir a classe), va dedicar aquest moment per contar un conte. 


Justificació de les etiquetes:
1.2: identifico les passes que realitza la mestra com a bona pràctica, donat que els infants evolucionen en el propi procés d'aprenentatge.
1.4: per acabar amb la descripció de la situació observada arribo a conclusions a partir de la meva observació, comparant la teoria amb la pràctica.
4.1: identifico en les pràctiques, el marc teòric que les justifiquen, a partir de la descripció d'aquest moment. 
4.2: identifico la bona pràctica de la mestra i la implicació dels infants en aquesta situació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada