dijous, 14 de març del 2013

Les meves competències a partir del context de l'escola


L’escoleta on realitzo les meves pràctiques té molts de punts forts i alguns punts dèbils, alguns d’ells són els següents:
-          La transparència que ofereix aquesta escoleta és una fortalesa que m’ajudarà a treballar en l’organització del centre: l’espai, el temps, etc. En aquesta escola no tenen porter automàtic, ni timbre; els pares entren dins l’escola i van a les aules dels seus fills; les portes obertes d’aquesta escola,  afavoreix una relació més propera amb les famílies, és l’accessibilitat al centre en tots els sentits. Per altra banda, aquesta accessibilitat és reflecteix en els espais familiars que l’escola ofereix un pic a la setmana, això, es tradueix amb compromís social. Aquesta transparència de l’escola és el que més em crida l’atenció, considero que és fonamental el poder oferir-la tant per la tranquil·litat dels pares, com per la pròpia ètica professional del mestre. Aquesta accessibilitat a les famílies m’ajudarà a relacionar-me amb elles, i a conèixer-les, i a aprendre estratègies per explicar-los com treballem des de l’escola. Segurament assistiré a alguna reunió de pares, suposo que serà difícil el participar-hi, però és un compromís més d’aquesta professió. Intentaré guiar-me amb l’exemple de la meva tutora i la resta de l’equip educatiu.

-          La planificació i organització del centre estan plasmades als documents del centre, pel que m’ajudarà a comparar la pràctica amb el marc teòric. La programació, l’avaluació, el període d’adaptació, etc. tot està justificat als documents, tot plegat, m’ajudarà a entendre perquè fan unes determinades activitats envers d’unes altres, i per altra banda, m’ajudarà a contextualitzar millor el nostre projecte de millora.

-          La metodologia dels ambients és molt innovadora, pel que m’ajudarà a entendre el perquè de la seva pràctica i a saber quins criteris defensen per oferir aquesta metodologia. El rol de l’adult en aquestes sessions és de figura seguritzant, d’observador i d’avaluació de saber quins materials són més afavoridors per l’aprenentatge i quins no ho són, quin són els qui els hi provoca més interès, i com els interessos dels infants van canviant a mida que l’infant creix, etc. De moment no he organitzat cap dels ambients que hi ha a l’escola, més endavant demanaré a veure si hi puc participar-hi i demanar el perquè de la disposició d’uns determinats materials. En el desenvolupament de les sessions puc observar la resposta dels infants, això m’ajuda a elaborar hipòtesi i a reflexionar sobre les propostes oferides.

-          Un tret molt característic d’aquesta escoleta és la comunicació amb tot l’equip educatiu, això m’ajudarà a reflexionar i a justificar sobre les bones pràctiques que duen a terme, la importància de cohesionar el treball en equip. Per altra banda, l’assistència a les reunions de claustre m’ajudarà a conèixer com es desenvolupen aquestes sessions, quina utilitat té, entendre que la diversitat d’idees és font de riquesa i aprenentatge, etc. De moment, només he participat en una d’aquestes reunions i ja vaig donar la meva opinió en relació al tema del dia, em vaig sentir molt bé participant i molt recolzada, esper tenir més ocasions per poder seguir participant. Al llarg de la carrera hem treballat quasi el 70% en grup, pel que estic avesada treballar-hi i continuaré amb aquesta línea de treball.

-          El context de l’escola és privilegiat, en relació a conèixer i gaudir del medi ambient i la importància de protegir-lo i cuidar-lo, aquí treballaré aquesta bona pràctica i m’ajudarà a ampliar la meva formació. És interessant conèixer el context de l’escola i que aquest formi part dels coneixements dels infants, intentaré involucrar-me el màxim possible perquè és molt enriquidor que un mestre pugui utilitzar les potencialitats d’aquest entorn com a font d’aprenentatge. Per altra banda, la seva localització resulta difícil a causa de l’absència d’indicadors, però demanant a algun veí del poble, podem arribar a ella. En aquest àmbit, també puc relacionar els coneixements teòrics amb la pràctica de la vida quotidiana, per això és interessant conèixer els costums, l’entorn... perquè forma part del nostre dia a dia. A més, aquestes petites sortides per l’entorn, són ocasions privilegiades per potenciar la socialització entre els mateixos infants i els adults.

-          Les ràtios d’aquesta escoleta són molt adients, pel que fa que l’atenció educativa sigui més individualitzada. Desig gaudir del nombre d’aquests infants i adquirir estratègies per afavorir el seu procés d’aprenentatge.

-          Les activitats que duen a terme ja estan programades, no obstant, ajudaré en la preparació i desenvolupament d’aquestes amb col·laboració amb la meva tutora. De moment, l’observació i la pràctica que desenvolupo en aquest temps, m’ajuda a recopilar idees i a comprovar la reacció dels infants davant la presentació d’aquestes. Algunes d’aquestes activitats són molt tancades, o precisen de l’ajuda de la mestra, per això, intentaré suggerir altres alternatives en el moment que em sigui possible.

-           L’escola gaudeix d’una distribució i lluminositat molt favorable pel dia a dia, els espais estan molt ben aprofitats, i amb tot, la distribució dels espais, els materials, etc. afavoreixen al benestar d’infants i adults. Aquesta escola ofereix una estètica molt polida, que convida al visitant a conèixer-la.  Malgrat, l’espai exterior no comunica de la mateixa manera, per això, entre totes hem decidit que el nostre projecte de millora es basi en l’espai exterior, voldríem que hi hagués una continuïtat entre l’interior i l’exterior de l’escola, però això, ja es concretarà més en el projecte.

-          La falta de recursos econòmics obliga a que reutilitzem el material, desenvolupem la nostra creativitat, i així, contribuïm a controlar les despeses i a pensar en altres alternatives de joc. Aquest material no estructurat, a més, resulta més estimulador als infants, i així, podem comprovar la importància del reciclatge i potenciem la pròpia creativitat. Amb les pràctiques vaig descobrint activitats que poden ser molt estimulants pels infants utilitzant aquest tipus de material, em resulto molt innovador.

-          La distribució de tasques entre les professionals que hi treballen s’organitza d’aquesta manera: cada una es dedica en un camp concret segons les pròpies potencialitats. Com a practicant, considero que això pot resultar un avantatge, perquè cada una es dedica a allò que millor se li dóna, però a l’hora pot resultar que aquestes responsabilitats no siguin equiparades unes entre altres. Suposo que si una mestra necessita delegar tasques en una companya, no és problema, perquè la comunicació entre elles és una prioritat, com he pogut comprovar fins ara.

Les tasques i/o estratègies per millorar o adquirir aquestes competències es basarà en la meva participació activa en les aules, l’observació en els infants i en les passes que realitza la meva tutora, recollida d’informació tant en l’organització diària, com en els documents de l’escola; assistir a les reunions de claustre, i en la consulta del marc teòric vist fins ara als meus estudis i en altres fonts relacionades amb l’Educació Infantil. Crec que amb tot, podré anar augmentant el meu bagatge professional i esper nodrir-me el màxim possible amb aquestes pràctiques de primer cicle.

Justificació de les etiquetes:
2.2: identifico les meves creences contrastades amb les pràctiques i activitats que observo al centre.
2.3: identifico el que vull aprendre i els objectius que em proposo.
3.2: aporto reflexions en relació a l’organització del centre: espai, temps, material; coordinació entre l’equip educatiu, la relació amb les famílies, la importància del contacte amb l’entorn, tot justificat amb evidències.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada