L’escoleta
on realitzo les meves pràctiques té molts de punts forts i alguns punts
dèbils, alguns d’ells són els següents:
-
La transparència que
ofereix aquesta escoleta és una fortalesa que m’ajudarà a treballar en
l’organització del centre: l’espai, el temps, etc. En aquesta escola no tenen
porter automàtic, ni timbre; els pares entren dins l’escola i van a les aules
dels seus fills; les portes obertes d’aquesta escola,
afavoreix una relació més propera amb les famílies, és l’accessibilitat
al centre en tots els sentits. Per altra banda, aquesta accessibilitat és
reflecteix en els espais familiars que l’escola ofereix un pic a la setmana,
això, es tradueix amb compromís social. Aquesta transparència de l’escola és el
que més em crida l’atenció, considero que és fonamental el poder oferir-la tant
per la tranquil·litat dels pares, com per la pròpia ètica professional del
mestre. Aquesta accessibilitat a les famílies m’ajudarà a relacionar-me amb
elles, i a conèixer-les, i a aprendre estratègies per explicar-los com
treballem des de l’escola. Segurament assistiré a alguna reunió de pares,
suposo que serà difícil el participar-hi, però és un compromís més d’aquesta
professió. Intentaré guiar-me amb l’exemple de la meva tutora i la resta de
l’equip educatiu.
-
La planificació i
organització del centre estan plasmades als documents del centre, pel que
m’ajudarà a comparar la pràctica amb el marc teòric. La programació,
l’avaluació, el període d’adaptació, etc. tot està justificat als documents,
tot plegat, m’ajudarà a entendre perquè fan unes determinades activitats envers
d’unes altres, i per altra banda, m’ajudarà a contextualitzar millor el nostre
projecte de millora.
-
La metodologia dels
ambients és molt innovadora, pel que m’ajudarà a entendre el perquè de la seva
pràctica i a saber quins criteris defensen per oferir aquesta metodologia. El
rol de l’adult en aquestes sessions és de figura seguritzant, d’observador i
d’avaluació de saber quins materials són més afavoridors per l’aprenentatge i
quins no ho són, quin són els qui els hi provoca més interès, i com els
interessos dels infants van canviant a mida que l’infant creix, etc. De moment
no he organitzat cap dels ambients que hi ha a l’escola, més endavant demanaré
a veure si hi puc participar-hi i demanar el perquè de la disposició d’uns
determinats materials. En el desenvolupament de les sessions puc observar la
resposta dels infants, això m’ajuda a elaborar hipòtesi i a reflexionar sobre
les propostes oferides.
-
Un tret molt
característic d’aquesta escoleta és la comunicació amb tot l’equip educatiu,
això m’ajudarà a reflexionar i a justificar sobre les bones pràctiques que duen
a terme, la importància de cohesionar el treball en equip. Per altra banda,
l’assistència a les reunions de claustre m’ajudarà a conèixer com es
desenvolupen aquestes sessions, quina utilitat té, entendre que la diversitat
d’idees és font de riquesa i aprenentatge, etc. De moment, només he participat
en una d’aquestes reunions i ja vaig donar la meva opinió en relació al tema
del dia, em vaig sentir molt bé participant i molt recolzada, esper tenir més
ocasions per poder seguir participant. Al llarg de la carrera hem treballat
quasi el 70% en grup, pel que estic avesada treballar-hi i continuaré amb
aquesta línea de treball.
-
El context de l’escola
és privilegiat, en relació a conèixer i gaudir del medi ambient i la
importància de protegir-lo i cuidar-lo, aquí treballaré aquesta bona pràctica i
m’ajudarà a ampliar la meva formació. És interessant conèixer el context de
l’escola i que aquest formi part dels coneixements dels infants, intentaré
involucrar-me el màxim possible perquè és molt enriquidor que un mestre pugui
utilitzar les potencialitats d’aquest entorn com a font d’aprenentatge. Per
altra banda, la seva localització resulta difícil a causa de l’absència
d’indicadors, però demanant a algun veí del poble, podem arribar a ella. En
aquest àmbit, també puc relacionar els coneixements teòrics amb la pràctica de
la vida quotidiana, per això és interessant conèixer els costums, l’entorn...
perquè forma part del nostre dia a dia. A més, aquestes petites sortides per
l’entorn, són ocasions privilegiades per potenciar la socialització entre els
mateixos infants i els adults.
-
Les ràtios d’aquesta
escoleta són molt adients, pel que fa que l’atenció educativa sigui més
individualitzada. Desig gaudir del nombre d’aquests infants i adquirir
estratègies per afavorir el seu procés d’aprenentatge.
-
Les activitats que duen
a terme ja estan programades, no obstant, ajudaré en la preparació i
desenvolupament d’aquestes amb col·laboració amb la meva tutora. De moment,
l’observació i la pràctica que desenvolupo en aquest temps, m’ajuda a recopilar
idees i a comprovar la reacció dels infants davant la presentació d’aquestes.
Algunes d’aquestes activitats són molt tancades, o precisen de l’ajuda de la
mestra, per això, intentaré suggerir altres alternatives en el moment que em
sigui possible.
-
L’escola gaudeix d’una distribució i
lluminositat molt favorable pel dia a dia, els espais estan molt ben
aprofitats, i amb tot, la distribució dels espais, els materials, etc.
afavoreixen al benestar d’infants i adults. Aquesta escola ofereix una estètica
molt polida, que convida al visitant a conèixer-la. Malgrat, l’espai exterior no comunica de la
mateixa manera, per això, entre totes hem decidit que el nostre projecte de
millora es basi en l’espai exterior, voldríem que hi hagués una continuïtat
entre l’interior i l’exterior de l’escola, però això, ja es concretarà més en
el projecte.
-
La falta de recursos
econòmics obliga a que reutilitzem el material, desenvolupem la nostra
creativitat, i així, contribuïm a controlar les despeses i a pensar en altres
alternatives de joc. Aquest material no estructurat, a més, resulta més estimulador
als infants, i així, podem comprovar la importància del reciclatge i potenciem
la pròpia creativitat. Amb les pràctiques vaig descobrint activitats que poden
ser molt estimulants pels infants utilitzant aquest tipus de material, em
resulto molt innovador.
-
La distribució de
tasques entre les professionals que hi treballen s’organitza d’aquesta manera:
cada una es dedica en un camp concret segons les pròpies potencialitats. Com a
practicant, considero que això pot resultar un avantatge, perquè cada una es
dedica a allò que millor se li dóna, però a l’hora pot resultar que aquestes
responsabilitats no siguin equiparades unes entre altres. Suposo que si una
mestra necessita delegar tasques en una companya, no és problema, perquè la
comunicació entre elles és una prioritat, com he pogut comprovar fins ara.
Les
tasques i/o estratègies per millorar o adquirir aquestes competències es basarà
en la meva participació activa en les aules, l’observació en els infants i en
les passes que realitza la meva tutora, recollida d’informació tant en
l’organització diària, com en els documents de l’escola; assistir a les
reunions de claustre, i en la consulta del marc teòric vist fins ara als meus
estudis i en altres fonts relacionades amb l’Educació Infantil. Crec que amb tot,
podré anar augmentant el meu bagatge professional i esper nodrir-me el màxim
possible amb aquestes pràctiques de primer cicle.
Justificació
de les etiquetes:
2.2:
identifico les meves creences contrastades amb les pràctiques i activitats que
observo al centre.
2.3:
identifico el que vull aprendre i els objectius que em proposo.
3.2:
aporto reflexions en relació a l’organització del centre: espai, temps,
material; coordinació entre l’equip educatiu, la relació amb les famílies, la
importància del contacte amb l’entorn, tot justificat amb evidències.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada