dimecres, 10 d’abril del 2013

Reflexió sobre el tipus de jornada a l'escoleta


La jornada diària d’aquesta escoleta es desenvolupa de la següent manera:


  • L’arribada és dels infants a la classe: els infants venen a l’escoleta acompanyats pels seus pares o acompanyants, aquest poden entrar dins les aules dels seus fills i comunicar-se amb la tutora, a més si volen poden estar una estoneta a l’aula. En aquest moment els infants juguen lliurament a la classe.  Després devers les 9:30h ens disposem a fer el moment del Bon dia. Cantem aquesta cançó, la tutora saluda a cada un dels infants, cantem altres cançons, mirem quin temps fa, etc. i el protagonista de la setmana reparteix les fotografies dels companys que han vingut a classe.
  • 9:45h Fem la higiene abans de berenar. Anem al bany i ens rentem les mans.
  • 10h- 10:30h Berenar: agafen una cadira del passadís i l’escoleta ofereix berenar als infants: fruita, pa amb oli o iogurt.

  • 10:30h-11:30h Ambients: tres dies a la setmana, l’escoleta organitza els ambients pels infants (dilluns, dimecres i divendres). Les mestres disposen el material  i l’espai, per desenvolupar aquestes activitats. Els infants durant una hora més o menys, lliurament trien l’ambient on volen anar cada dia i participen. Per acabar, fem la cloenda cantant una cançó a l’estora.
  • 10:30h- 11:30h Activitats: els dies que no hi ha ambients, cada tutora del seu grup-classe prepara una activitat pels infants: manualitats, experimentació, joc heurístic, petita excursió pel voltant de l’escoleta, etc.
  • Abans d’anar a dinar, els infants surten al pati. Els infants juguen lliurament al pati, la mestra està com a observadora i/o participa del joc dels infants.
  • 11:45h Fem la higiene abans de dinar: anem al bany i ens rentem les mans.
  • 12:00- 13:00h Moment del dinar: els infants ajuden a cercar el carret del dinar a la cuina i es disposen a dinar. Estan asseguts i la mestra es qui serveix el dinar. Ho realitzem en petit grup, els infants són independent per dinar, i si necessiten ajuda, ho demanen.
  • En acabar, ens disposem per anar a fer la migdiada. Els infants van al bany i els infants que duen bolquers, ajuden en la seva col·locació. Hi ha infants que es dormen sols, i n’hi ha que demanen l’ajuda de la mestra. En aquest moment, els infants tenen música de bressol a la classe on estan, que els ajuda a conciliar la son.
  • Una vegada que es van despertant els infants al seu ritme, van a la sala de la ludoteca a jugar amb les joguines proposades,   i després es disposen a berenar.
  • Els pares entren a l’escoleta per cercar al seu fill. És un moment de comunicació entre la mestra i la família.


Aquesta és l’estructura que té l’escoleta diàriament, normalment sempre és la mateixa. Els ambients són proposats per l’adult, aquest va fent les variacions pertinents en referència al material i a la presentació. Les activitats proposades solen ser sempre diferents i són programades cada semestre. 
En ocasions s’improvisa per falta de material, o per un altre canvi. Si fa bon temps, s’aprofita per fer una volta pel voltant de l’escoleta. L'estructuració de les hores és més orientativa, no és rígida, sinó que els diferents moments al llarg de la jornada es succeeixen de forma flexible. 

Reflexions i quines coses es podrien incorporar:


  • El moment de l’arribada de l’escola considero que és immillorable, donat que les portes de l’escoleta sempre estan obertes, i els pares o els acompanyants poden entrar lliurament. En l’interior de l’escoleta hi ha una sèrie de barreretes que impedeixen que els infants puguin anar-se’n, per això, no fa falta tancar la porta principal. A més, així els pares poden entrar fins a la classe del seu fill i poden comunicar-se amb la mestra. De la mateixa manera està organitzat el moment de les sortides dels infants.
  • El moment del Bon dia, està totalment organitzat, és una rutina diària que convida a l’infant a augmentar el seu vocabulari, a augmentar la seva participació activa, afavoreix la interacció amb la mestra i els companys, etc. Aquest moment, pot admetre variacions a partir dels interessos dels infants. Ja que és un moment de tranquil·litat i de trobada seria un bon moment per fer algunes variacions, per exemple: contar un conte, convidar als infants que duguin alguna fotografia de casa perquè la puguin comentar als companys, etc. Són moments d’assemblea, de reunió que convida a parlar als infants, per tant, es podria variar amb opcions com aquestes, així, no sempre seria de la mateixa manera i despertaria més curiositat als infants.
  • El moment de la higiene abans de berenar o del dinar, considero que són adients així com els realitzen en aquesta escoleta.
  • El moment dels ambients, estan molt ben estructurats i organitzats. La seva línea pedagògica es basa en la donada de llibertat per la descoberta dels aprenentatges de manera autònoma dels infants, i aquesta proposta és molt adient per dur-ho a terme. A més, no hi ha imposició sobre la participació dels infants en un determinat ambient, cosa que passa en algunes escoles que a principi de setmana els infants decideixen a quin ambients volen participar, i no poden canviar d’opció (això, passa en certes escoles de segon cicle d’infantil). Aquí cada infant és lliure d’anar en aquell ambient que més l’interessi aquell dia o en aquell moment, ja que poden variar segons els seus interessos en una mateixa jornada. Les mestres realitzen la funció d’observadora dels infants i de figura seguritzant d’aquests. Penso que ho tenen molt ben estructurat i consensuat entre tot el grup educatiu. No obstant, a més de l’acomiada que realitzen mitjançant una cançó, també podrien dedicar un temps de relaxació abans d’anar a dinar, com ho fan certes escoletes després de venir del pati, i preparar-se abans de dinar. Això, afavoriria l’oportunitat de ser conscients de reduir l’activitat del nostre cos, i preparar-nos per una altra activitat més tranquil·la com pot ser el moment del dinar.

  • Les activitats proposades considero que són interessants pels infants, no obstant, crec que manca una certa continuïtat entre aquestes. En altres reflexions de les meves companyes veig que hi ha una certa continuïtat entre les activitats que van fent, per això, en la meva escoleta també es podria establir una certa relació entre unes activitats i unes altres. Així, com en la proposta dels ambients hi ha una certa continuïtat en relació: a l’espai i els materials; en relació a altres activitats els hi manca. Es podria informar als infants del per què fan una determinada activitat, i en el proper dia, continuar amb la feina començada. Podrien fer-se petits projectes que tinguessin una continuïtat, o almenys, establir-la a partir de converses de la mestra amb els infants.
  • En relació a la participació de l’espai exterior, aquest queda com en un segon pla, en funció de la disposició o no de temps. Tota la jornada té una estructuració horària més o menys establerta, per tant, en relació a si hi ha temps o no, els infants poden sortir al pati. A altres escoletes, tenen previst un horari de poder sortir al pati, en canvi en la meva, sembla que va en relació a la disposició del temps. Es prioritzen les activitats d’interior que les exteriors, malgrat el contingut educatiu pugui ser més ric a fora de les aules. Crec que en aquest aspecte, la meva escoleta podria treballar-hi més, concretament el nostre projecte educatiu va orientat a la millora d’aquest espai exterior. Per això, esperem a potenciar aquest espai i oferir propostes que puguin potenciar l’interès i la curiositat dels infants.
  • En relació al moment del dinar, penso que el treball en aquest moment es podria millorar d’aquesta manera: en la participació activa dels infants. En aportacions d’altres escoletes, els infants ajuden en el moment del dinar: servir els plats, repartir el tassó d’aigua, repartiment de la fruita, etc. són accions que donarien responsabilitat als infants, i l’oportunitat de col·laborar de manera activa en aquest moment.
  • A partir d’altres aportacions, després del dinar es podria treballar l’hàbit d’higiene de les dents abans de fer la migdiada. En la meva escoleta els hàbits estan treballats d’una manera molt organitzada, per tant, aquest podria ser un més, afavorint l’educació de la higiene bucal.
A més, cada moment del dia està reflectit en l'horari escolar, tenen present l'arribada dels infants, el moment de la higiene, els diferents àpats, les activitats, etc. 
Competències treballades:
3.2 aporto reflexions en relació a l’organització de centre.
3.3 cada un dels moments tractats estan explicats en el projecte educatiu de centre, realment és una realitat educativa, però es pot millorar. Contrasto allò que recullen els documents de centre, amb les pràctiques i rutines que es realitzen.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada