dimarts, 16 d’abril del 2013

Bones pràctiques educatives (0-3 anys)

Juguem amb magranes



Aquesta experiència m’ha agradat, pel següents motius:
-          A partir de material natural, afavoreix l’experiència sensorial.
-          S’ofereix el material i es dóna llibertat d’actuació.
-          La mestra actua com a observadora, no intervé directament.
-          Implícitament no hi ha una finalitat establerta.
-          S’ofereix el material adequat, perquè l’activitat resulti atractiva pels infants.
-          Aquesta activitat ajuda a desenvolupar el joc heurístic.



En primer lloc, s’utilitza material natural, que enriqueix el coneixement sensitiu dels infants. A partir de la lliure experimentació, els infants poden tastar, olorar, visualitzar i tocar aquest material. Es poden treballar molts de continguts matemàtics a partir de la seva manipulació espontània de l’infant. La disposició del paper, ajuda a la plasmació de l’experimentació vivenciada, d’aquesta manera els infants descobreixen que les magranes pinten i poden fer un dibuix amb elles, utilitzant les parts del seu cos, en aquest cas, tant les mans com els peus.

Concretament en l’escoleta on estic, no s’ha fet aquesta activitat, però sí que s’assembla a una activitat que vam fer amb taronges: primer els infants van fer suc de taronja i el van tastar, i després, amb la clovella de la taronja i pintura, vam fer estampacions en un paper continu. 


Fem un collage

Aquesta experiència, també la considero una bona pràctica, perquè:
-          Utilitza material no estructurat per fer una manualitat.
-          Hi ha una continuïtat en aquest projecte.
-          Es treballen molts de continguts de manera globalitzada.
-          Es treballa l’educació sensorial.
-          Hi trobem la col·laboració dels pares.
-          La mestra acompanya a l’infant a l’hora de fer la manualitat, però es l’infant que triar els elements que vol utilitzar.


El que més m’agrada d’aquesta bona pràctica és la seva continuïtat. Hi ha tot un procés en l’elaboració de les tapes del quadern. Hi ha la participació dels pares aportant material a l’escoleta, es treballa l’educació sensorial. Primer descobreixen els diferents fruits que tenim a la tardor, i mitjançant la manipulació, poden descobrir quines característiques presenten, quin gust fa una determinada fruita, augmentar el bagatge de l’infant a partir de l’educació sensorial, etc. Penso que activitats com aquesta, són molt enriquidores, i a partir d’altres propostes, podem afavorir la seva continuïtat. A més el treball final, és creació pròpia de l’infant, perquè és ell qui decideix que vol posar en la tapa a partir del elements que tria. A més, els infants poden observar el canvis que van fent les fruites i les fulles a partir del seu assecat. Poden comprovar que l’olor augmenta o no, el color canvia o no, el gust, etc.

 A més, un altre aspecte que m’agrada és el fet de treballar la natura a partir d’elements físics reals, no ficticis. És a dir, en moltes escoletes es treballa la primavera a partir d’un dibuix d’una flor a una làmina i poca cosa més. Aquí en canvi, el contacte amb la natura és directe, l’espai s’omple de flors, de fulles, de fruits... reals, no són un simple dibuix. El treballar amb la realitat és summament més enriquidor que qualsevol altra cosa, o almenys això és el que crec.

La llum

Aquesta experiència la considero bona pràctica perquè ofereix:
-          Utilitzar la llum natural pel desenvolupament i descobriment de coneixements, a partir de l’actuació sobre aquesta de l’infant.
-          Observar i experimentar els canvis que aquesta ofereix a l’entorn.
-          La llibertat del mestre a partir de l’actuació de l’infant.
-          Utilització de la llum artificial, també com a medi per a la manipulació de l’infant.
-          El treball de la consciència d’un mateix a partir de l’observació de l’ombra.


A partir d’aquesta proposta, l’infant pot actuar lliurament en relació a la combinació de llums i ombres, el joc i el moviment de l’infant, vivenciar les nocions de calent i fred a partir de propi cos, etc. He triat aquesta experiència perquè considero molt encertat el treballar la llum i l’ombra, com a facilitadors d’aprenentatge. En l’escoleta on realitzo les pràctiques tenen organitzat un ambient específic de les fosques. Es treballa l’ombra i la llum com a elements generadors d’aprenentatge. Els infants en aquesta sala, a partir de la seva acció, poden vivenciar diferents experiències, a partir de la llum i la fosca. Es poden treballar com continguts matemàtics, com l’educació emocional de l’infant.


Etiquetes treballades: 1.2, 1.3, 4.2

Competències treballades:
1.2: reflexiono sobre els elements que duen a una bona actuació professional.
1.3: accedeixo i reviso altres blocs i/o experiències per ampliar la meva formació.
4.2: identifico bones pràctiques i les comparo, a partir de les meves pràctiques a l’escoleta.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada