dijous, 9 de maig del 2013

AQUÍ TENS EL PROJECTE, T'APUNTES?

PROJECTE DE MILLORA: L’ESPAI EXTERIOR DE L’ESCOLETA  DE SENCELLES


Justificació (d'on sorgeix): 

El nostre projecte de millora està focalitzat en oferir una sèrie de millores en l'espai exterior de l'escoleta de Sencelles. Aquesta escoleta té els espais interiors molt ben estructurats i organitzats, en canvi l'espai exterior sempre ha quedat com una assignatura pendent. Així que nosaltres (n'Auba G., na Marisol i jo), juntament amb les seves suggerències hem proposat una sèrie de millores, sobretot amb la finalitat d’oferir un espai de continuïtat amb l’espai interior de l’escoleta. Pesem que és necessari l’aplicació del nostre projecte, per poder potenciar les possibilitats que l’espai exterior pot oferir als infants, tant a nivell educatiu com lúdic.










A partir d'aquí vam dissenyar una enquesta i un dossier per involucrar a les famílies en el nostre projecte: tant amb les seves aportacions de millora, com l'aportació de material. També vam demanar l'opinió dels infants, ens deien que volien més cotxes, més motos... bàsicament ens deien el que veien al pati. A mida que hem anat incorporant les primeres modificacions hem pogut observar les reaccions dels infants davant aquestes. La més sorprenent pels infants ha estat la incorporació d'una zona de terra al pati delimitada per fustes. Des del primer moment els infants han estat participants actius en la distribució de la terra, de manipular i experimentar amb aquest material... i per uns dies, la zona de l'arener no ha estat visitada pels infants.

Punt de partida (quan i com es posa en marxa): 


El nostre projecte es centra en reorganitzar el pati de l'entrada i el pati central de l’escoleta. Per la concreció del què volem dur a terme vam fer una reunió de claustre la segona setmana d'estar a l'escoleta, on les mestres i nosaltres, vam plantejar el perquè és fa necessari l’execució d’aquest projecte, quines possibilitats presenta aquest espai després de haver-hi estat la primera setmana, vam conèixer quines mancances presenta i quines propostes volíem dur a terme. Al cap de tres setmanes vam tornar a fer una altra reunió i vam acabar de concretar les nostres propostes i a començar a cercar material, vam fer recerca bibliogràfica i  consulta de blogs i webs relacionada amb la  temàtica.

Objectius:

  • oferir un espai adequat als infants, per fomentar el seu desenvolupament de les intel·ligències: perceptiva, intuïtiva, emotiva, social, estètica, cognitiva, creativa, pràctica, corporal, motriu, etc. 
  • oferir propostes perquè puguin observar i explorar les propietats sensorials, els canvis i les transformacions d'objectes i materials a través de l'experimentació i la manipulació, anticipant i comprovant els resultats de les accions realitzades.
  • fomentar les interaccions entre els infants i l'adult.
  • potenciar l'interès pel coneixement i cura dels éssers vius com les plantes i els animalons que es puguin trobar al pati.
  • oferir material adequat per fomentar la seva curiositat i interès a partir de l'experimentació i manipulació lliure de l'infant.
  • provocar la participació activa dels infants i siguin els protagonista en el seu propi procés d'aprenentatge.
Fonamentació teòrica:

Per justificar el nostre projecte estem consultant diverses fonts bibliogràfiques: Educar en verde, El jardí dels secrets; la consulta de diferents articles: Revista Infància de l'Associació de Rosa Sensat; visitant webs relacionades en millorar espais exteriors com: "reciclagem jardinagem e decoração" i altres. Estem treballant activament en el projecte, pel que encara no tenim enllestida la nostra recerca teòrica.

Creences i dilemes de les mestres:

En el moment de començar les pràctiques en aquesta escoleta, el projecte de millora no estava concretat, però a partir de la nostra observació i la suggerència per part de les mestres del centre, vam arribar a la conclusió de què el projecte es podria concretar en aquestes zones exteriors. per tant, les creences de les mestres en relació a l'espai exterior són:
  • pretenen que els infants puguin gaudir d'espais exteriors perquè passen molt de temps a l'aula.
  • són conscients de què els infants passen moltes hores en espais tancats, per això, volen treballar en adequar els espais exteriors i gaudi-ne de les seves potencialitats.
  • volen oferir un espai amb propostes lliures i obertes. La mestra vol actuar d'observadora en el procés d'aprenentatge de l'infant.
  • en el moment dels ambients pot actuar com a mediadora entre l'infant i els aprenentatges.
  • no oferir l'espai exterior com un lloc d'esbarjo, sinó com un lloc afavoridor del seu aprenentatge a partir de la seva pròpia acció.
  • mitjançant l'acció i el joc de l'infant, entenen que és un lloc que afavoreix l'activació dels pensaments, afectes, accions, hipòtesis, aventures, incerteses, afinitats, interessos, pressa de decisions, etc.
Alguns dels dilemes que ens plantegem es que tenim clar que les nostres propostes estan pensades en provocar un determinat ús per part de l’infant, però a partir de la nostra proposta volem observar quin sentit li donen els infants. Quines són les zones més visitades, quines tipus d'interaccions s'hi donen, quin tipus de joc realitzen els infants en una determinada zona, etc. Són molts de dubtes  que ens plantegem en relació a les nostres propostes, però a partir de l'avalució final, sabrem el resultat. De moment podem dir que els primers canvis que hem realitzat al pati han estat un èxit donat la participació en elles dels infants, però encara ens queden altres propostes per presentar.

Opinió de les famílies:

A partir d’una enquesta, vam demanar la opinió dels pares en relació a aquelles propostes i suggeriments per millorar aquest espai. Vam presentar un dossier informatiu explicant la nostra pretensió de millorar l'espai exterior, i vam convidar a les famílies, de manera anònima a que ens donessin la seva opinió respecte al nostre projecte. Algunes de les preguntes plantejades van ser aquestes: si a casa tenien espai exterior i de quin tipus, quan de temps setmanal aproximadament passen en aquests tipus d'espai, què fan a les tardes o els caps de setmana, què els hi agrada de l'equipament actual del pati i quines propostes suggereixen per millorar aquest espai.

A l'entrada de l'escoleta vam col·locar una bústia perquè els pares poguessin deixar el qüestionari.  Alguns dels seus suggeriments van ser els següents: fer un hort perquè els infants el poguessin cuidar, una caseta en un arbre, una font, més arbres, alguna proposta artística: mòbils, escultures, un petit espai per plantes i animals; oferir possibilitats de jugar amb l'aigua, crear més zones d'ombra, una petita zona de refugi i posar disfresses...



 Tot plegat vam decidir centrar-nos en les següents propostes de millora:


Pati de l’entrada de l’escoleta:


  • Dissenyar unes zones d’ombra: en aquest pati hi pega molt el sol, pel que es fa necessari oferir més zones d’ombra, sobretot ara que ve el bon temps. A més, d’oferir una zona amb ombra, hem pensat en la possibilitat d’oferir un joc d’ombres. Volem posar-hi una tela amb forats de forma rodona i amb la llum del sol, oferir un joc d’ombres al terra.
  • Racó de la barca: hem pensat d’oferir un espai per provocar el joc simbòlic, per això vam pensar en dissenyar un racó de pescadors, amb l’aportació d’una barca de veres, així que ja la tenim.
  • Oferir un espai per fer-hi manualitats, berenar, i altres; amb la col·locació de taules, perquè els infants puguin emprar-les i fer aquestes activitats a l’exterior.  


Pati central de l’escoleta:

  •  Dissenyar una zona  d’ombra: per protegir-se del sol, una zona d’acollida, zona de tranquil·litat... Dissenyarem una zona d'ombra a partir de la confecció d'una tela feta amb camisetes de cotó, la dissenyadora d'aquesta, serà la mare d'una companya nostra amb la col·laboració de dues mestres del centre. La necessitat de confeccionar zones d'ombra ha sorgit de la demanda de les mestres i dels pares.
  • Confeccionar material: instruments musicals, menjadors per ocells, reestructurar el mural de l’arener, confeccionar una prestatgeria pels estris de l’arener i/o la zona de la terra; utilitzar teles i calces per afavorir el joc sensoriomotriu. Tot, a partir de material reciclat: aportat pels pares, les mestres, els veïns i per nosaltres.

  • Crear una zona de cultiu a partir de la col·locació de pasteres, cossiols, etc. pensem que és interessant que els infants coneguin com treballar la terra, veure el procés de creixement d’una planta, conèixer els seus fruits, degustar-los, etc.
  • Crear una zona de terra: pel joc heurístic, sensoriomotor, joc simbòlic, etc. El contacte amb la terra estimula tots els sentits: poden olorar-la, tocar-la, veure-la... pensem que és molt interessant provocar aquestes experiències, i a patir de la seva llibertat, descobrir aquests coneixements de manera autònoma. També volem crear diferents zones de desnivell amb la terra, per afavorir el moviment dels infants, tant a nivell pla com desnivellat.
  • Una zona de vegetació: a patir de la col·locació de palets volem fer una cascada de plantes. A més d’element d’ornamentació, les plantes són font de plaer pels sentits, poden aprendre els seus noms, col·laborar en el seu manteniment,  conèixer les seves característiques, etc. 
  • Reestructuració de cotxes i motos: volem dissenyar un pàrquing perquè resulti més definida la zona de recollida d’aquest material. A l’hora de recollir aquest material, els infants no saben exactament on ho han de posar, i la proposta de delimitar un espai de pàrquing  pensem que estimularà a l’infant a l’hora d’endreçar el pati i donar per finalitzat el joc.
  • Prestatgeria pels estris de l’arener i de la terra: amb material reciclat, en aquest cas amb capses de fruita confeccionarem una prestatgeria perquè els infants puguin endreçar tot aquest material. Pensem que és interessant confeccionar estructures amb aquesta finalitat, i que l’infant pugui col·laborar en la tasca de recollida d’aquest material. L’endreça defineix l’espai.
  • Crear una zona de retrobament: a partir de troncs i altres materials volem crear una zona que provoqui la interacció entre els infants, la mestra... un lloc que convidi a la trobada amb els altres, ja que les interaccions sempre són font d'aprenentatge.

Hem de dir que al dia d’avui ja tenim en marxa moltes coses del pati: tenim la barca, donació d’una veïna del poble; alguns pares han aportat material, l’escoleta ha comprat dues pasteres de cultiu i ha organitzat una zona de terra en el pati... A més, un artista de la pintura s’ha ofert per pintar les parets de l’escoleta de forma gratuïta, pintarà motius florals a l’entrada i petits detalls en el pati central. 

Aquest espai exterior, una vegada que estigui finalitzat, serà una proposta més en la metodologia educativa que duen a terme aquesta escoleta basada en els ambients d’aprenentatge. Així que en aquest segon trimestre l’escoleta, a més de l’ambient dels grans moviments i el de la natura, l’espai exterior serà un ambient més.

De moment, un dels obstacles que ens trobem en l'execució del nostre projecte, és a l'hora d'aconseguir segons quins tipus de material, sobretot de camisetes de cotó per poder fer la tela que ens servirà per fer ombra al pati central. Per altra banda, hem de ressaltar la implicació de les mestres de l'escoleta a l'hora d'aconseguir la implicació de la brigada de l'ajuntament per fer feines de manteniment en el pati i l'aportació de material tant dels pares com dels veïns del poble. Per altra banda, un obstacle més que palpem les meves companyes i jo, és la manca de temps que tenim per confeccionar-lo, donat que tenim moltes propostes pensades, voldríem executar-les totes, però som conscients que la manca de temps, ens pot perjudicar per dur a terme tot el que hem programat.



Amb tot, tant les meves companyes com jo, estem totalment engrescades en dur endavant aquest projecte.  Una vegada que tinguem tot el projecte presentat realitzarem una avaluació, a partir de la nostra observació per veure quines reaccions tenen els infants davant les nostres propostes. De moment, tenim molta d’il·lusió per poder dur-ho a terme tot, malgrat ens faltin hores del dia! 


Etiquetes treballades:

4.1 identifico marcs teòrics a partir de les propostes que volem dur a terme, juntament amb la seva justificació.
5.2 justifico i contextualitzo el projecte de millora a partir de les necessitats que presenta el centre i de la identificació del problema.
5.4 identifico possibles obstacles en relació a l'aplicació del projecte de millora.


3 comentaris:

  1. Hola Cati.

    He de dir que ja havia llegit un altra projecte de millora sobre el pati, i queda reflectit com cada escola i cada grup de practicants és un món.

    Són moltes les idees que llegint el teu blog he adquirit, em pareix una feina molt bona tot allò que estau fent, de segur que sortirà benissim.

    Cada una de les idees que heu tengut m'agraden molt, perquè heu tingut molt en compte la metodologia de treballar que té l'escola, ja que com vaig llegir en una altra entrada, a la teva escola treballen per ambients, i un pati pensat amb ombres, material no estructurat, zona de pescadors, natura... no és més que tal vegada un seguiment com ja dius entre l'espai interior i l'espai exterior.

    Les imatges de l'infant amb la taula, la barca, els materials no estructurats ja pintats... són de l'escola ?

    Si és així, està quedant molt bé, tenc ganes de veure com acabarà finalment el vostre projecte.

    De veres, enhorabona per la vostra feina. Anims i sort!

    Silvia Amengual

    ResponElimina
  2. Hola Silvia, primer de tot gràcies pel teu cometari!

    No, la barca i l'infant fent manualitats no són de l'escoleta, són les idees que volem dur a terme; malgrat la barca ja la tenim i és molt semblant a la que veus en la fotografia, en tenir-la enllestida la veuràs. I esperem a què quan les taules estiguin col·locades, oferir aquest espai per fer-hi manualitats a l'exterior, com aquest infant ho fa.

    La zona de terra com pots veure a la fotografia amb la nina transportant-la sí que és de l'escoleta, el dia que la van dur, alguns infants s'aproparen a devora de nosaltres a ajudar-nos a escampar-la en aquest espai. Va ser molt divertit, petits i grans treballant en un mateix objectiu.

    He mesclat fotografies de l'escoleta amb altres que no ho són, però que són les idees que tenim pensades que dur-ho a terme. Aquestes poden demostrar una idea del què volem fer. Esperem, almenys, que el resultat sigui similar!

    Gràcies Silvia i fins aviat!

    ResponElimina
  3. Hola Cati. M’ha agradat molt el vostre projecte de millora. Em pareix fonamental tenir un pati que ofereixi nombroses possibilitats als infants, ja que el joc, en qualssevol de les seves formes, és necessari per al seu creixement i desenvolupament, tant afectiu, relacional i cognitiu.
    És fantàstic que tingueu un pati tan gran on poder dur a terme propostes tan bones com les que teniu pensades oferint així als infants nombroses alternatives i opcions de joc. Al pati de la meva escoleta això seria impossible, i penso que el contacte amb la natura, començant per la terra, passant per les plantes i acabant per l’aigua (sobretot a l’estiu) és fonamental.
    Finalment, és cert el que comentes del temps, que se’ns fa massa curt per poder pensar, aconseguir, implantar i avaluar, i és una llàstima no poder veure el procés complet d’una cosa que prepares amb entusiasme.

    ResponElimina