dilluns, 10 de juny del 2013

Valoració de les competències assolides i de com ha estat el seu aprenentatge durant l’assignatura

El desenvolupament de l'assignatura ha estat molt productiu, ja que hem dut a terme moltes tasques al llarg d'aquest temps. Alguns dels principals objectius que hi hem treballat  han estat: el treball de reflexionar sobre les nostres pràctiques, el demanar el per què d'una actuació enlloc d'una altra, la recerca de resposta davant les circumstàncies que se'ns ha presentat en el període de pràctiques, etc. Personalment penso que ha estat una tasca molt dura i enriquidora, ens hem plantejat dubtes i qüestions davant les nostres actuacions i de la tutora de pràctiques, hem consultat teoria per relacionar-la amb la pràctica, hem compartit experiències i projectes que han fet augmentar els propis coneixements, etc.


A continuació, especificaré cada una de les competències que he treballat en aquesta assignatura i el moment en el qual he arribat:
  •     Autonomia en l'aprenentatge: la meva autonomia m'ha ajudat a realitzar les tasques d'aquesta assignatura.  Amb el seu treball que hem dut a terme, he arribat a identificar una bona actuació d'una mestra, el visitar altres blocs dels meus companys m'ha ajudat a augmentar els meus coneixements i a identificar bones experiències que el dia de demà em poden ajudar pel desenvolupament d'aquesta feina. Som capaç d'arribar a una sèrie de conclusions, a partir d'informació contrastada, tant a nivell teòric com pràctic. Malgrat m'agradaria aprofundir més, sobretot teòricament, en justificar amb més dades tant bibliogràfiques com de la xarxa, per tenir més arguments per poder defensar o no una determinada pràctica. Em manca treballar més en aquest aspecte.
  •     Reflexiono sobre el propi procés d'aprenentatge: he identificat els meus punts forts i punts febles per poder desenvolupar en aquesta feina.  De cada vegada em resulta més fàcil començar a destriar quines creences té un determinat mestre, però encara em manca aplicar-ho a la seva pràctica. Fins ara qüestionava el comportament de l'infant, ara m'he adonat que són les estratègies del mestre les que han de canviar o adaptar-se a aquell infant, ja que s'ha de ser parcial en el dia a dia. He intentat saber destriar les reflexions de les descripcions en el diari de pràctiques, i de cada vegada em resulta més fàcil fer aquesta feina. Per altra banda, l'angoixa d'actuació per si feia el correcte o no, de cada vegada ha anat disminuint, segons la respostes dels infants. De cada vegada m'he sentit més segura i amb més ganes de continuar amb la meva formació. He après a reflexionar sobre els meus errors, i he actuat amb altres estratègies en moments iguals. Crec que aquests obstacles que en la pràctica he pogut comprovar per la meva actuació, m'han ajudat a interpretar-la, i a pensar en altres maneres d'actuació en properes situacions. Em falta seguir nodrir-me d'aquestes experiències i en seguir reflexionant sobre els pròpies actuacions i dels altres.
  •      Analitzo i reflexiono sobre els centres d'Educació Infantil: he estat una privilegiada de realitzar les pràctiques en aquesta escoleta de Sencelles, ja que he pogut comprovar in-situ la relació entre la teoria i la pràctica que identifica a aquesta escoleta. He observat les pràctiques baix la metodologia educativa que la defineix, aquesta no es basa en una sola teoria, sinó que la seva tasca educativa està recolzada per una suma d'aportacions, que donen sentit a la seva actuació. Crec que el comprovar això, m'ajudarà en el meu propi bagatge i en la posada en pràctica d'estratègies que identifiquen una teoria. He viscut una autèntica relació entre la teoria i la pràctica, malgrat no tot estigui escrit als llibres. Això m'ha fet veure la importància de saber treballar baix una determinada metodologia, i alhora, tenir una mentalitat oberta a altres aportacions que ens poden ajudar en la nostra tasca. Penso que això m'ha ajudat en saber identificar el propi treball i la importància de què l'equip educatiu s'hi identifiqui.
  •     Analitzo i reflexiono sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge: he identificat marcs teòrics amb les pràctiques, no obstant, m'hagués agradat aprofundir-hi més. Sé identificar una bona pràctica a partir de criteris diferenciadors, anar comparant aquests criteris en altres pràctiques. Començo a tenir més present les creences de la mestra i a partir del recull d'informació, pensar en un possible desenvolupament. He arribat al punt de voler justificar les pràctiques amb la intenció de saber el per què d'una actuació enlloc d'una altra. Crec que no hi ha una única manera d'actuar, sinó que hi pot haver moltes variables, i això, m'ha ajudat a entendre que no només hem de cercar una única solució, sinó que el dia a dia ens ajudarà a arribar als nostres objectius i a saber adaptar-se a les noves situacions.
  •      Reflexiono sobre el procés de millora: la posada en pràctica d'aquest, m'ha ajudat a saber quines possibles alternatives podríem introduir. La identificació de les mancances i les possibilitats del nostre centre, a partir de la formació del dafó, m'ha ajudat a saber identificar-les i plasmar-les per escrit. Així, tot queda justificat i sabem el per què d'una proposta i no pel simple fet per fer-ho, sinó que darrera d' això hi ha una justificació. Tot el treball que hem desenvolupat en el projecte de millora m'ha ajudat a conèixer el seu procés, a superar els obstacles que ens hi hem trobat i a no donar-lo per acabat, ja que les propostes de millora també són prou importants.
Segons les competències de Philippe Perrenoud aquest ha estat el meu procés d'aprenentatge:
  •      Organitzar i animar situacions d'aprenentatge: durant aquestes pràctiques he pogut participar activament en els diferents moments de la jornada diària. En alguns moments que he estat sola amb els infants, per una banda m'ha angoixat una mica, però per l'altra he pogut desenvolupar diferents estratègies per poder provocar situacions d'aprenentatge. El que sí que he après és a no forçar la situació, a partir de l'observació un s'adona que els interessa als infants, i a partir d'aquí, intentar organitzar situacions que els hi interessi. Al llarg de les pràctiques també les meves companyes i jo ens hem canviat d'aula per poder veure les diferències entre una classe i una altra, això m'ha ajudat a tenir més present les diferències entre l'organització de la jornada, el diferent nivell maduratiu dels infants, etc. respecte de les diferents classes. Malgrat hagi tingut un paper bastant activa dins aula, encara em manca moltes més experiències. Les activitats que hem dut a terme durant aquest període han tingut una manca de continuïtat, hauria d'aprendre mètodes perquè la continuïtat de les activitats sigui un fet. Els errors i els obstacles que he experimentat m'han ajudat a canviar d'estratègia i a mantenir una actitud oberta al canvi davant aquestes circumstàncies. I a saber valorar els progressos dels infants a partir de la superació d'obstacles i/o errors,  com no, a valorar els seus èxits.
  •      Gestionar la progressió dels aprenentatges: no he tingut la oportunitat d'estudiar detalladament a cada alumne en relació a la progressió dels aprenentatges, però sí que he vist avanços en ells durant aquests mesos. En aquest aspecte em manca utilitzar mètodes per controlar en quin moment es troba l'infant, i a partir, d'aquí observar la seva evolució. A partir de l'observació sí que m'ha ajudat a canviar d'actuació davant la negativa de l'infant, m'agradaria no forçar situacions d'aprenentatge, sinó que sorgeixen per ells mateixos, a partir de la seva llibertat.
  •      Elaborar i fer evolucionar els dispositius de diferenciació: durant les pràctiques m'he pogut assabentar de quins són els infants que necessiten més atenció per part de la mestra, és difícil centrar-se en ell sol, quan al mateix moment altres infants també et reclamen l'atenció. En aquest aspecte em manca treballar les competències de cooperació entre els mateixos infants, que un infant més capaç pugui ajudar a aquell que ho necessita. En aquest punt, voldria destacar la tasca de la parella educativa en benefici de l'educació dels infants, ja que així no hi hauria una persona sola amb tots els infants, sinó que aquests podrien recolzar-se tant en una com en l'altra.
  •      Treball en equip: aquesta és una condició indispensable per aquesta feina. No hem tingut cap problema amb les mestres del centre, més bé al contrari, hem dut a terme un treball en equip en tots els sentits, i això, crec que ens ajudarà a futures experiències a l'hora de treballar en grup. Hem tingut les nostres diferències, però hem sabut arribar a acords mitjançant el diàleg. Les meves companyes i jo, hem tingut la oportunitat de poder expressar-nos lliurament en els diferents claustres que hem participat, i crec que això, ens ha fet veure que tot es pot tractar amb respecte i són  oportunitats per  enriquir-nos de totes les aportacions. La consecució del nostre projecte ha estat tot un repte per a nosaltres, però gràcies al recolzament de tot l’equip l’ hem fet possible. Ha estat una experiència molt satisfactòria i dura a la vegada, però que hem pogut viure en primera persona com es dur a terme un projecte: la recerca teòrica, el diagnòstic de les necessitats i possibilitats, la involucració de la comunitat educativa, l’ observació dels infants davant les nostres propostes, etc.
  •      Participar en la gestió de l'escola: hem pogut participar activament en els claustres,  no obstant, en tema d'altres organitzacions no hem participat. Em manca saber com es pot organitzar altres activitats com: escola de pares, activitats extraescolars, involucració dels infants, etc.
  •      Informar i implicar als pares: en aquest punt he de dir que em manca bastant la meva experiència. No s'ha realitzat cap reunió de pares durant les meves pràctiques, així que hauria d'aprendre a saber comportar-me davant una reunió, per exemple. He tingut contacte diari amb ells, comentant petits anècdotes dels infants, o escoltant alguna preocupació d'un pare, no obstant, em queda molt per aprendre a l'hora de comunicar-me amb ells, ja que ho considero molt important.
  •      Utilitzar les noves tecnologies: en aquest aspecte, només he treballat en aquesta assignatura amb les noves tecnologies, ja que a l'escola amb els infants no he tingut l'opció d'utilitzar-les. Les mestres de l'escoleta les utilitzen com a medi de comunicació amb els pares, i així, estableixen un contacte diari mitjançant el whatsap, i poden emprar-lo per informar minut a minut dels esdeveniments que viuen els infants. Em sembla molt bona opció per part de les mestres i crec que els pares estan agraïts en la seva utilització.
  •      Afrontar els deures i els dilemes ètics de la professió: en aquesta edat els infants s'empipen uns amb els altres, i crec que no s'hauria de classificar: els bons i els dolents. En aquest aspecte em manquen estratègies en la resolució de conflictes, en imposar la justícia en benefici de tots i no només d'un infant en concret. Crec que he de ser més ferma en certs moments i potenciar la negociació entre ells mateixos infants. Crec que si als infants els hi donen les estratègies adients perquè puguin enfrontar-se als conflictes de forma autònoma, és més efectiu a esperar que sempre actuï l'adult. Ells poden arribar a ser capaços de fer front a aquests tipus d'esdeveniments, això precisa experimentar aquests tipus de circumstàncies en primera persona.
  •      Organitzar la pròpia formació continua: crec que un mestre està en procés de formació al llarg de tota la seva vida laboral, per això, crec que l'equip educatiu de les escoles haurien de potenciar cursets pels mestres, en benefici de les seves actuacions.
Al llarg d'aquests mesos aquesta assignatura m'ha ajudat a saber justificar el que fèiem a l'escoleta, a demanar-me en primera persona del per què dels fets, a reflexionar sobre la pròpia actuació dins l'aula, etc. Penso que he augmentat el meu bagatge de competències, no obstant, som conscient de què em queda per aprendre, de millorar en el dia a dia, de no donar per acabat la pròpia formació. A més, la justificació de les etiquetes en cada activitat que hem dut a terme, m'ha ajudat a ser més conscient de la tasca desenvolupada, a demanar-me realment sí ho he dut a terme o no. 

Etiquetes treballades: 
2.1 identifico els punts forts i punts febles en relació a les meves capacitats i competències professionals.
2.2 identifico les pròpies creences i concepcions, contrasto les creences personals amb les pràctiques i activitats realitzades al centre.
2.3 descric el que vull aprendre i els objectius que em proposo.
2.5 recullo dubtes i dilemes
2.7 reflexiono sobre els propis errors i cerco la manera de millorar la meva actuació professional



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada